header-photo

Kencing Manis a.k.a Diabetes

2011-05-29

Salam alaik semua pembaca…

Di negara kita, kencing manis memang cukup2 feymes. Pengidap kencing manis bukan je dlm kalangan warga emas, tapi budak2 muda pon dh ramai yg kena kencing manis sekarang. So hari ni sy nk share tentang what is kencing manis pulak…ok?

In medical terminology, kencing manis is called diabetes. Based on the medical dictionary definition, diabetes is defined as a chronic diseased marked by a high level of sugar in blood.

Blood is a medium of transport in our body. Antara substances yg di transport oleh blood are oxygen, carbon dioxide, hormone, waste material from cellular metabolism and also nutrients. So sugar is considered as nutrient which is needed by our body in order to allow the cells to undergo biochemical process. Bila adanya biochemical process ni barulah badan kita sihat.

Ok…sy nak tanya anda semua…

Setiap hari kita makan…betol x??

Tapi anda tahu x ape yg berlaku pada makanan yg kita makan???

Actually, bila kita makan, makanan yg di makan td akan di digest dan akan menghasilkan glucose aka gula. Gula yg terhasil daripada process digestion td akan masuk ke dalam darah kita. Gula ni merupakan component khas yg perlu ada dalam badan kita supaya sel- sel badan kita mampu berfungsi dengan baik. Pancreas pulak merupakan organ yg bertanggung jawab untuk merembeskan hormon insulin. Insulin adalah hormon yg Allah ciptakan untuk mengawal kadar gula dalam badan kita supaya x terlebih dr amount required. Insulin akan bertindak pada organ2 dalam badan kita.

Bila badan detect adanya gula dalam darah (example… lepas makan), insulin akan di secrete ke dalam darah kita. Lepas tu darah akan transfer hormone ni ke organ2 yang memerlukannya. Bila hormone ni sampai je kat organ yg memerlukan td, hormone akan bind pada receptor yg ada pada organ tersebut… dan biochemical process akan berlaku. Kalu x cukup insulin, biochemical process ni x boleh berlaku dan akan menyebabkan berlakunya masalah dalam badan kita. Sama la jugak ngan receptor kat organ tadi, kalu insulin dah cukup tapi receptor plak yg rosak…maka biochemical process ni still gak xleh berlaku.

Based on my explaination above, there are three types of diabetes:

1. Type I diabetes:

Apabila insulin yg di rembeskan oleh pancreas terlalu sikit, maka type I diabetes will occur. Sebab sebenar berlakunya type I diabetes ini tidak diketahui. Namun beberapa pendapat mengatakan autoimmune dan genetics memainkan peranan dlm menifestasi penyakit ini. Cara untuk mengubati diabetes jenis ni adalah dengan injection of insulin setiap hari.

2. Type II diabetes:

Kadar insulin yg dirembeskan mencukupi tapi bila sampai je kat organ, insulin xboleh nak bind pada receptor. Adults are more prone to get this type of diabetes but unfortunately nowadays yg muda2 pon dh ramai mengidap type II diabetes ni.

Diabetes type II lebih cenderung untuk menyerang mereka yang:

  • Mempunyai sejarah keluarga yg mengidap diabetes.
  • Mempunyai masalah kegemukan.
  • Xcukup bersenam.
  • Mempunyai kadar kolestrol yg tinggi dalam badan.
  • Mempunyai masalah jantung.
  • Berumur 45 tahun keatas.

3. Gestational diabetes:

Diabetes yg berlaku semasa pregnancy phase. Ia berlaku pada ibu2 mengandung padahal sbelum mereka mengandung, mereka xde pon history of diabetes. Kalu x di jaga dengan baik, person having gestational diabetes may develop type II diabetes together with heart and circulatory problem later in life.

Harap semua dah jelas dengan pengkelasan diabetes ok? (^__^)

Symptoms for patient having type I diabetes are:

  • Mudah merasa penat.
  • Rasa loya dan sering muntah- muntah.
  • Selera makan bertambah tetapi berat badan semakin menurun.
  • Cepat merasa dahaga.
  • Sering membuang air kecil.

Bagi patient yg mengidap type I diabetes, simptom2 diatas selalunya muncul secara mengejut. Harus di ingat bahawa type I diabetes boleh berlaku secara tiba- tiba dan patient diagnosed with type I diabetes must go to the hospital immediately!

Bagi type II diabetes, selalunya patient tidak mengalami sebarang symptom pada awal2 penyakit kerana penyakit ini develop slowly. But bila keadaan dh chronic, symptoms yg berlaku pada patient diagnosed with type I juga boleh dilihat pada patient type II diabetes.

Complication that may develop in patients having diabetes are:

  • Darah tinggi
  • Diabetic nephropathy: kegagalan buah pinggang berpunca dari diabetes.
  • Diabetic retinopathy: may result in blindness.
  • Diabetic ketoacidosis : menifested by bau nafas yg manis seperti bau buah.
  • Stroke.
  • Hyperlipidemia: kadar lemak yg tinggi dalam darah.
  • Jangkitan pada kulit terutama di bahagian kaki.

Selalunya bila kita mention diabetes, mesti kita akan terbayangkan kes- kes amputation (potong anggota badan). Diabetes boleh menyebabkan salur darah dan saraf kita rosak. Bila salur darah dan saraf kita dah rosak, badan kita x boleh nak lawan sebarang jangkitan yg berlaku pada badan kita. Dalam kes foot amputation, patient selalunya mempunyai history of foot injury. Bila injury ni x di berikan rawatan yg baik, infection akan berlaku. Tisu kulit dan otot pada kaki akan mati and patient akan develop gangrene. Bila gangrene ni dah berlaku, susah untuk doktor merawat gangrene ni kerana sel- sel kaki sendiri dah mati…and untuk menyelamatkan nyawa patient daripada jangkitan terus merebak adalah dengan cara amputation.

Jadi bagi mereka2 yg mempunyai diabetes, sy nasihatkan sila pastikan kaki anda sentiasa berada dalam keadaan yg baik setiap hari. Kalo ade je luka, terus jumpa doc dan pastikan anda bagitahu doc yg anda menghidap diabetes.

Complication of diabetes boleh di elakkan kalo kadar gula dalam badan dan tekanan darah kita terkawal. Beberapa kajian gak membuktikan kalo patient betul2 take care pasal pemakanan mereka, chances to develop stroke, heart attack, dan sakit buah pinggang berjaya dikurangkan.

Recently there are still no cure for diabetes. Treatment yg ada hanyalah untuk mengawal kadar gula dalam darah using medication given by the doctor. We also treat diabetes by preventing symptoms from happen. Some of measures taken in order to prevent the symptoms are:

  • Routinely monitor blood pressure and cholesterol level.
  • Regularly test the blood glucose level.
  • Rancang pemakanan yg sihat.
  • Banyakkan bersenam dan kurangkan berat badan.
  • Prevent any injury to the foot. Patient with diabetes have a higher tendency to develop gangrene which will result in amputation.

Dari segi pemakanan pula;

  • People with type 1 diabetes harus mengambil makanan seperti biasa. Kalo boleh menu dan masa makan haruslah sentiasa seragam to prevent blood sugar from becoming extremely high or low.
  • People with type 2 diabetes harus makan makanan seimbang dan kurang lemak.

Setiap kesakitan yg Allah sertakan bukanlah semata2 kesakitan. Kesakitan gak merupakan manifestasi kecintaan Allah kepada kita kerana sakit adalah kifarah dosa, Kalau kita bersabar insyaAllah akan ada ganjaran yg menanti. Hati kita perlulah sentiasa bersangka baik terhadap apa yg Allah tentukan kepada kita. Hati yg mati dan jauh dari Allah lebih bahaya dari penyakit AIDS sekalipun.

Diseases of the soul are more dangerous and more numerous than those of the body_Cicero.

Semoga beroleh ilmu yang bermanfaat (^_^) Wassalam.

10 comments:

TiM said...

dr. Oz kata gula dalam darah macam kepingan kaca halus. mana-mana salur darah yang terluka terus jadi lebih teruk dan teruk. sebab tu ke ada heart attack and stroke selepas diabetes? (in case salur darah tu kat jantung and otak)

emm, pernah dengar ukur lilit bahagian perut tak boleh lebih dari ukuran separuh ketinggian kita. kalau lebih menandakan peratusan kecenderungan untuk dapat diabetes tinggi (this one pun tgk kat TV). is it true medically?

Ikaa Sharin said...

menarikkk !
singgah sini :)

JustKelantanFA said...

good info..

fadzlyismail said...

good info...if sudi singgah n follow blog sya

http://mzulfadzly.blogspot.com/

klu siapa yang nk hilangkan diabetes n len2 penyakit kronik...emel sya

fadzlyismail23@gmail.com

rintzpalil said...

Doc,
Boleh bincangkan tentang Glimiks Indeks? tqvm

The Medical Duo said...

Fatimah Zahra: Diabetes can lead to stroke and heart disease. Bila gula tinggi, fat can deposit more dekat dinding salur darah kita and kita akan lebih senang nk dapat atherosclerosis ( hardening of blood vessel). So bila adanya atherosclerosis, chances of stroke and heart attack to happen is increase.

Ukur lilit perut yg melebihi tinggi di tafsirkan sebagai seseorang itu mempunyai masalah berat badan. Kegemukan hanyalah satu faktor yg boleh increase chances to get diabetes. Kalao kira BMI pon same je. Kalo BMI seseorang tu menunjukkan dia obese people, so dia juga prone untuk dapat diabetes ni. It is true medically

si para para said...

mintak di jauhkan la dari kencing manis ni..
hari tu check gula 4.6..
tapi kolstrol hdl ke ldl...semua tinggi..
bmi pun tak berapa cantik. kena turunkan 3-5kg lagi baru berat ideal..



dr..betul ke kalau naikkan harga gulu boleh kurangkan penyakit kencing manis..

The Medical Duo said...

to si para2: HDL tinggi bagus tapi kalo LDL yg tinggi something u should worry about kot. InsyaAllah kalu awk jage pemakanan and exercise semuanya will b ok.

Pendapat sy, kalu naikkn harga gula pon same je. Kalu orang tu ske minum manis2, kat kedai dia akan mintx yg manis2 gak. Kat umah toksah cite la bnyak mane dia nk letak dlm secawan kopi tu..same gak la cm rokok. Naikkan harga pon depa duk ralit bli gak aih...sbenarnya sume depends pd hati kita. Nak kawal ke x...bak kata pepatah ikut hati mati ikut rasa binasa..

Kotak Hati said...

perrgghh...byk owh info~ hehehehe...
takut jugak if kena kencing manis ni erk..=p

The Medical Duo said...

ghostwriter: elakkan mkn makanan bergula and kena salu exercise insyaAllah kencing manis ni buleh di jauhi :)

Post a Comment