header-photo

Twit twit !!!

2010-12-26






Assalamualaikum wrh wbt buat sahabat-sahabat,

Saya percaya, ramai di kalangan sahabat-sahabat yang familiar dengan 'blue bird' di atas, atau nama internationalnya dalam internet iaitu Twitter.

Twitter dengan slogannya "What's happening?" merupakan satu rangkaian sosial dengan ciri microblogging yang membolehkan pengguna-penggunanya meng'update tentang diri mereka dengan menjawab soalan "What are you doing?", semestinya satu soalan mudah buat pengguna, tambahan pula pengguna tidak perlu menulis panjang2 untuk mengupdate, hal ini kerana Twitter sendiri meletakkan had huruf, so, why write a long word?, :P.

Twitter juga berperanan seperti SMS, ditambah pula ia sekarang dapat diimplementasi melalui telefon bimbit, jadi senang saja jika ke mana-mana, nak contact sahabat-sahabat pun mudah. Aplikasi yang berpusat di United States ini juga, available dalam semua bentuk bahasa, pendek kata, it's worldwide served.

Jika mesej dari handphone dipanggil msg, tetapi tidak bagi Twitter, di mana mesejnya dipanggil tweets, contohnya :


Ahmad : ok la yop, pape hal aku tweets ko.

Yop : orait2, ko tweet aku ye.

Twitter yang baru ditubuhkan pada 15 July 2006, semakin mendapat tempat dan perhatian oleh pengguna internet yg amat menyenangi design serta pelaksanaannya yang simple. Walaubagaimanapun, pendaftaran diperlukan, tetapi sekejap saja, 5 minit siap, :D.

Penglibatan syarikat-syarikat besar, selebriti, serta ahli-ahli korporat dalam Twitter memperhebatkan serta menaikkan Twitter melalui account yang dibuat oleh mereka. Selain itu, pengguna Twitter yang lain dapat mengikuti mereka dengan features Following yang ada pada Twitter, sekaligus dapat mengikuti perkembangan mereka setiap masa (bukan stalker ye, :P)

Secara umumnya, Twitter ni buleh disimplify as "make the unreachable, reached". Kalo nk ke laman webnya click di sini ye. :D

*Dr. muda tulis pasal ini bukan promote ye ^^V

0 comments:

Post a Comment